Gezond eten is voor iedereen

We willen allemaal op een gezonde manier oud worden. We worden daarbij door de media om de oren geslagen met allerhande informatie over gezond eten en gezond leven. Maar zijn die berichten wel allemaal juist? Want sommige informatie is best wel tegenstrijdig. En met het gevolg dat we eigenlijk met meer vragen blijven zitten dan met antwoorden.

Gezond is de basis
 
Natuurlijk willen we allemaal gezond oud worden, maar we zouden geen mensen zijn als we dat het liefst met zo weinig mogelijk inspanning kunnen doen. En het zou daarbij ook bijzonder leuk zijn als we de gezonde dingen die we graag lusten, ook gewoon kunnen blijven eten.
Gezonde voeding en voldoende beweging zijn de basis. Maar om af te vallen moet er ook gekeken worden naar zowel de energie-inname als het energieverbruik. Als de inname groter is dan het verbruik, gaan we bijkomen. Is de inname kleiner dan het verbruik, gaan we afvallen. Dit is de theorie. In praktijk ligt het een beetje moeilijker.
Juiste balans vinden
 
Als de inname van energie veel te hoog is naargelang ons energieverbruik gaan we in gewicht bijkomen. Dat is logisch en kan komen door te veel te eten of door een normale portie te eten van heel calorierijk voedsel (denk aan pizza, pitta of frituursnacks).
Als de inname van energie veel te laag is, gaan we ons zwakker voelen. Dan zakt ons humeur onder het nulpunt en is gevoel voor humor ver te zoeken. De fut om een beetje extra te bewegen of zelfs gezond te koken is weg. We geraken in een negatieve spiraal en dat moeten we absoluut vermijden. Bovendien staan die veranderende stemmingswisselingen niet garant voor een blijvend gewichtsverlies en kunnen die zelfs het gevreesde jojo-effect in de hand werken.
Het beste is dat, in vergelijking met je energieverbruik, de inname van energie hoog genoeg blijft om je energiek te voelen en toch laag genoeg om je overtollige kilo’s kwijt te raken. Op deze manier blijf je je goed voelen, kan je blijven lachen en extra bewegen.  En dat versnelt allemaal het afslankproces. Bonus: zo hou je het ook beter vol, vooral als je alle gezonde dingen die je graag lust nog kan eten.

"Het energieverbruik is verschillend bij iedereen."

Meten is weten
 
Geef toe, zoiets klinkt misschien wel te goed. En in de praktijk is het inderdaad wat ingewikkelder. Want iedereen is immers anders.
Maar om de theorie van hierboven om te kunnen zetten naar de praktijk, moeten we in de eerste plaats meten. Want meten is weten. Weten hoe hoog iemands energieverbruik is. Pas dan kunnen we berekenen hoe hoog de ideale energie-inname moet zijn om af te vallen en toch je energie te kunnen houden.
Het energieverbruik is echter bij iedereen verschillend want het hangt onder andere af van:
  • je geslacht
  • je lichaamsgewicht
  • je leeftijd
  • je dagelijkse activiteit
  • je hoeveelheid sport en beweging

Eens de juiste hoeveelheid energie is bepaald, kunnen we die verdelen over de dag: ontbijt, lunch, diner en 2 of 3 tussendoortjes. Deze verdeling is erg belangrijk voor een dag zonder honger.

"Een goede verdeling is erg belangrijk voor een dag zonder honger."

Gezond nadenken
 
Een goed ontbijt zet ’s morgens de stofwisseling in gang. Daardoor ga je je meteen energieker voelen. Een gezond 10-uurtje zorgt er vervolgens voor dat je drang naar suiker vermindert. Door een lekkere lunch worden de energievoorraden weer aangevuld en kan je er weer tegenaan. En een gezond tussendoortje in de namiddag zorgt er meteen ook voor dat je het door de collega’s aangeboden pralinetje makkelijk kan afslaan.
En ’s avonds volgt dan nog een lekkere maaltijd voor het hele gezin, altijd een goede combinatie van gezond eten en gezelligheid.

Je zal snel merken dat je begint af te vallen en dat je gewoon je energieke zelf kan blijven. Willen we dat niet allemaal?


Afslankconsulente en Lifecoach - Greet Mannaerts
Goede Gewoontes - Geertshoek 42 - 2170 Merksem
Tel: 0474 91 77 57 -
greet@goedegewoontes.be